Sunday 21 July 2013

Witir itu PENTING

Alhamdulillah, dapat kita meneruskan ke fasa kedua Ramadahan,

Ingin saya berkongsi tazkirah Ramadahan malam tadi ttg pentingnya witir itu. Kalau diperhatikan, selepas sholat sunat Tarawih 8 rakaat atau pun 20 rakaat, selalunya ada diantara kita meninggalkan saf utk pulang ke rumah. Mungkin mereka ingin menambah sholat sunat di rumah...Namun kemungkinan besar juga bila di rumah, langsung kita tak buat. Mungkin, pada pendapat mereka, kalau dah buat Witir, tak boleh sholat sunat yang lain.

Sholat witir boleh dilakukan sehingga 11 rakaat. Jika kita sudah buat 3 rakaat selepas Tarawih, di rumah selepas sholat sunat yang lain boleh lah diakhiri dgn sholat Witir 2 rakaat atau pun 4, 6 atau pun 8. Asalkan jumlah keseluruhan adalah 11 rakaat.

Apa pun sholat Witir amat penting sebagai penutup segala sholat kita utk hari tersebut. Sholat ini tidak pernah ditinggalkan oleh Rasululluh s.a.w.

Lagi satu sholat sunat yang penting adalah sholat Rawatib. Yg dituntut atau pun yang diamalkan oleh Rasulullah iaitu 10 rakaat spt di dalam hadis:

Dari Ibnu Umar ra berkata, "Aku menjaga 10 rakaat dari nabi SAW: 2 rakaat sebelum salat Zhuhur,2 rakaat sesudahnya,2 rakaat sesudah solat Maghrib, 2 rakaat sesudah solat Isyak dan 2 rakaat sebelum solat Subuh. (HR Muttafaqun 'alaihi)


Subuh - 2 rakaat sebelum
Zohor - 4 rakaat (sebelum dan selepas)
Asar - 2 rakaat sebelum
Maghrib - 2 rakaat selepas
Isyak - 2 rakaat selepas

Tujuan utama:
Pelengkap atau pun sebagai tambahan untuk menampung supaya apa-apa kekurangan ataupun cela yang berlaku semasa mengerjakan solat-solat fardu seperti tidak khusyuk, perbuatan dlm sholat yang tidak sempurna yang mungkin kita tidak sedari spt cara berdiri, duduk 2 sujud dll.

Sebab apa:
7 jenis neraka; hanya 1 neraka Jahanam dikhususkan untuk org bukan Islam, yg lainnya adalah utk orang Islam itu sendiri atas kelalaian kita sendiri. Oleh itu marilah kita bersama-sama memperbaiki sholat fardu kita dgn menampung dgn sholat rawatib 10 rakaat malahan lebih baik ditambah dgn rawatib yg lainnya. Serta kita memohon maaf pada Allah serta memohon agar Allah menerima amalan kita ini.


Sholat sunat yang lain adalah sholat Dhuha. Memang Rasullullah mengerjakannya.

So fokus Ramadhan ini.

1) Sholat Dhuha,
2) Sholat Rawatib
3) Sholat Witir.

Semoga amalan ini dapat memberi kesan kepada amalan kita serta dapat diteruskan selama-lamanya.

Amin.

No comments:

Post a Comment